The Z.coli

زیکُلای / روزمره نویس

۴۳. شدن

کتاب دی ۲

۲. شدن

اثر میشل اوباما ترجمه دکتر علی سلامی

کتاب از زبان اولین بانوی اول سیاه پوست آمریکاست. از زمان کودکی که در یک خانواده فقیر و سیاه پوست اما سرشار از امید و شرافت پا به دنیا گذاشت و رشد یافت، تلاش کرد و به درجات عالی تحصیلی رسید و شغلی با درآمد عالی پیدا کرد و سپس با مردی ازدواج کرد که زندگی‌اش دستخوش تغییراتی بسیار چه مثبت و چه منفی گشت.

میشل از تبعیض نژادی و رنگ پوست میگوید که علی رغم تبلیغات همچنان در آمریکا جاری است‌. از عشق بی پایانی که از خانواده‌اش کسب کرد، خانواده‌ای پر از عمو و عمه زاده و خاله و دایی زاده ها. از یک خانواده پر جمعیت تا زمانی که خودش تشکیل خانواده داد و دخترانش را در محیط امن یک خانواده رشد داد. 

میشل از دغدغه های یک دختر میگوید، دغدغه های یک شاغل تمام وقت، همسر و یک مادر که در نهایت این دغدغه ها بزرگ و بزرگتر میشوند و تبدیل میشوند به "اولین و شاید آخرین بانوی اول سیاهپوست آمریکا"!. از پیشینه‌اش میگوید، اینکه نبیره برده‌ای است که برای کار سخت به آمریکا برده میشود و اینکه سعی کرده نگذارد رنگ پوست و جنسیت، رویاهای او را همانند رویاهای "مرد جنوبی" دفن کنند. 

مثل همیشه خواندن زندگی نامه ها برای من الهام بخش است، الگوبرداری نمیکنم چرا که به تعداد هر زندگی بی نهایت خطا وجود دارد، اما میتواند الهام بخش باشند. اینکه چطور دختر دیروز مادری میشود که کار و تربیت فرزندانش را با هم هماهنگ میکند و سعی میکند همراه خوبی برای همسرش باشد، هرچند از دنیای سیاست فاصله‌ها دارد. 

حق با دکتر فا_سین بود. ترجمه دکتر علی سلامی شیوا و بسیار روان و بدون استفاده از کلمات درشت و جملات پیچیده است. ترجمه به گونه‌ای قوی است که پنداری شخص خودش به زبان فارسی کتابش را نوشته تا ملت فارسی زبان زحمت ترجمه به خود را ندهند. خاصه که ترجمه مورد پسندم بود.

کتاب خوبی بود. برای من سه موضوع در این کتاب نقش پررنگی داشتند: 

  1. تلاش و کوشش
  2. رنگ پوست تیره
  3. مادر بودن

و حسن ختام این معرفی کتاب را با جمله‌ای از خود نویسنده بیان میکنم:

شکست پیش از آنکه یک نتیجه دربرداشته باشد، فقط یک احساس است. آسیب پذیری منجر به شکِ به خویشتن میشود و بعد اغلب به واسطه ترس اوج میگیرد.

(۷ از ۱۰)

About me
پس از تاریک ترین ساعات شب
خورشید طلوع میکند...



کارشناسی آزمایشگاه تشخیص طبی

طرحم را در آزمایشگاهی روستایی و دور از شهر گذراندم

اکنون خانه دار
و تا ابد یک مادر...
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان